NPi-service Sportgezondheidszorg

Nieuwe referaten en meer

Relevant, makkelijk te lezen en direct toepasbaar!

Hardloopblessure? Gebruik feedback van schoensensoren tijdens de looptrainingen!

Zet jij technologie in tijdens de sportrevalidatie? Deze Amerikaanse wetenschappers wel, en het werkt! Feedback over de grondcontacttijd van commerciële schoensensoren kan hardlopers helpen om met minder pijn te lopen. Hoe dat werkt? Je leest het in deze samenvatting.

- BMJ Open Sport and Exercise Medicine 2022, DeJong et al.
- Nick Muhren MSc, Dennis van Poppel PhD
-> Lees in PDF

Minder hamstring-, knie- en enkelblessures bij amateurvoetballers door preventieprogramma

Als je aan blessurepreventie denkt, dan denk je aan Scandinavië. In deze studie pasten Zweedse onderzoekers het effectieve Knee Control-programma aan, zodat de oefeningen voor nog meer sporters geschikt zijn. In deze samenvatting lees je de resultaten en vind je links naar het programma met 60 variaties op de blessurepreventieve oefeningen.

- BJSM 2022, Lindblom et al.
- Nick Muhren MSc, Maarten Barendrecht MSPT
-> Lees in PDF

Podcast: 'Trainen voorafgaand aan een kruisbandoperatie'

Sporters die een kruisbandblessure oplopen, worden vaak niet direct geopereerd. Loont het als zij in de periode vóór hun kruisbandreconstructie al revalideren?
-> Log in en luister

E-learning 'Sporten met een nieuwe heup' (2 punten)

Sporthervatting na een totale heupoperatie. Wat kan je patiënt veilig doen met een nieuwe heup? Hoe lang duurt de revalidatie? En hoe bouw je de training op?
- 2 accreditatiepunten
- 25 euro of gratis* voor KNGF-leden en Keurmerktherapeuten
-> Bestel direct

Uit het archief

-> Hoeveel snelheidsverlies is acceptabel tijdens krachttraining?
-> Tip voor hardlopers: train je voetspieren!
-> Of zoek in het archief met 250+ referaten

Literatuurlijst 2023-1

Relevante studies, baanbrekende onderzoeken en nieuwe inzichten.

-> Bekijk in PDF

Open access

In elite athletes with meniscal injuries, always repair the lateral, think about the medial! A systematic review
-> Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc

Actualiteiten en cursusnieuws

Werk jij in de sport? Dan wil je deze berichten niet missen!

Met goede voorbereiding kunnen paralympische atleten veilig deelnemen aan toernooien in de warmte

Bron: Alles over sport, 25 januari 2023

Onderzoek onder paralympische atleten in Tokio laat zien dat een goede voorbereiding op een toernooi in de warmte oververhitting of hitteziekte kan voorkomen. Daarbij is gebruikgemaakt van hitte-acclimatisatie en koelingmethoden. Voor het onderzoek werden bij 107 paralympische atleten vragenlijsten afgenomen en werd een weeranalyse uitgevoerd. In dit artikel vind je de belangrijkste uitkomsten.

8 kenmerken van een succesvolle talentontwikkelingsomgeving

Bron: Sportknow, 24 januari 2023

Veelbelovende talenten die uiteindelijk – tegen alle verwachtingen in – de top toch niet halen. De sport zit er vol van en gek is het niet. Het is immers de aard van topsport dat slechts enkele sporters de strijd op het allerhoogste niveau aangaan. Toch is dat niet automatisch een rechtvaardiging voor de grote groep talenten die de overstap naar de senioren top niet maakt.

Zeer intensief sportende 50+ man heeft meer verkalking in kransslagaders

Bron: Radboud UMC, 23 januari 2023

Mannelijke sporters van middelbare leeftijd die zeer intensieve sporten beoefenen, hebben meer kransslagaderverkalking dan mannen die het rustiger aan doen. Dit blijkt uit onderzoek van Vincent Aengevaeren van het Radboudumc, gesteund door de Hartstichting. De uitkomsten zijn opmerkelijk, omdat sporters langer leven dan mensen die niet sporten.

HYROX en HADO worden ’t helemaal

Bron: De Telegraaf, 22 januari 2023

Standaard staat het in de top vijf van goede voornemens voor een nieuw jaar: sporten, of in elk geval in beweging komen (en blijven). Wat zijn de trends voor 2023? We gaan in ieder geval voor meer beleving.

Webinar 'Return to play-criteria na een VKB-letsel: een kritische beschouwing’

Dinsdagavond 14 maart 2023

Wat kunnen (sport)fysiotherapeuten doen om het aantal re-rupturen na een VKB-revalidatie te verminderen? Veel sporters die een VKB-blessure oplopen verwachten zonder problemen weer terug te kunnen keren naar hun sport. Helaas blijkt de realiteit anders, lang niet iedereen keert terug op hetzelfde sportniveau. Daarnaast krijgt een deel van deze groep een nieuwe VKB-blessure. Hoe kan het dat sommige sporters zonder problemen terugkeren naar de sport, en anderen niet? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat dit percentage omlaag gaat? De combinatie van zowel fysieke- als mentale uitdagingen die hierbij komen kijken, maakt het een zeer interessante proces

Topsporters hebben meer kans op gaatjes en tanderosie, hoe zit dat?

Bron: De Telegraaf, 12 januari 2023

In Spreekuur beantwoorden specialisten, onder wie een tandarts, oncoloog en seksuoloog/uroloog, elke week een medische vraag van een lezer. Vandaag: We kennen allemaal de beschermgebitjes voor contactsporten als boksen en hockeyen. Maar hoe belangrijk is een goede mondgezondheid voor een topprestatie?

Eerstvolgende cursus Beweegprogramma’s (deel 1)

Maandagochtend, -middag en -avond 6 maart en zaterdag 11 maart 2023

Preventief bewegen speelt een belangrijke rol in de gezondheidszorg. Op het terrein van de preventie zijn meerdere disciplines actief. Het is daarom belangrijk dat de fysiotherapeut zich goed positioneert. De kracht van de fysiotherapeut ligt vooral in het aanbieden van een programma gericht op het structureel veranderen van het beweeggedrag van mensen

Deze noten helpen om sneller te herstellen van een sportsessie

Bron: Scientias, 9 januari 2023

Wie dit nieuwe jaar fanatiek is begonnen met sporten, zal niet ontkomen zijn aan die vervelende spierpijn. Mogelijk is het dan tijd voor een handje amandelen om het spierherstel te bevorderen. 

Cursus ‘Inspanningsfysiologie en oefentherapie’

Maandag 20 maart, maandag 3 april en maandagmiddag 22 mei 2023

Altijd al geïnteresseerd in inspanningsfysiologie en trainingsleer, dan is dit de cursus om komend voorjaar te gaan volgen. Op basis van de voorbereiding met behulp van de e-learning-modules, wordt de stof op interactieve wijze besproken waarbij het accent ligt op het doorgronden van de kennis en toepassen hiervan in de dagelijkse praktijk. In de cursus wordt uitgebreid aandacht besteed aan alle inspanningsfysiologische aspecten van (duur-)uithoudingsvermogen en kracht.

test2

Masterclass ‘Upper and Lower Limb Tendinopathies' met Jo Gibson en Ebonie Rio

Vrijdag- en zaterdagochtend 24-25 maart en 14-15 april 2023

In deze masterclass krijg je les van twee internationale topdocenten. Jo Gibson en Ebonie Rio nemen je mee in de laatste wetenschappelijke inzichten op het gebied van peesklachten. Ze bespreken de diagnostiek en behandeling van tendinopathieën in de onderste en bovenste extremiteit zodat jij jouw patiënten volgens de nieuwste methoden kunt begeleiden. Gemiddeld scoorde deze masterclass een 8,6 uit 73 beoordelingen: "Hoog tempo, lekkere diepgang, prima sprekers", "Fantastische theoretische onderbouwing van de therapiedoelen". 

De sportvrouw komt er bekaaid af in het wetenschappelijk onderzoek

Bron: NRC, 4 januari 2023

De ongelijkheid tussen mannen en vrouwen in de sport is terug te zien in het medisch onderzoek. Naar vrouwelijke sporters wordt veel minder onderzoek gedaan.

Masterclass 'Spierfysiologie, training en stretching, van lab naar oefenzaal'

Vrijdag 31 maart 2023

Hoe word je sterker of kun je meer vermogen leveren? Welke belastingsprikkels zijn hiervoor nodig? Wat is het minimale of maximale programma om nog trainingsresultaten te kunnen boeken? Welke trainingsvormen gaan niet samen of verstoren elkaars fysiologische adaptatiemechanismen? Hoe ontstaan contracturen of spierverklevingen? En hoe zijn deze het beste te behandelen? Wat zijn de effecten van stretching op kracht, lenigheid, spierpijn, blessurepreventie en de behandeling van (sport)blessures?

Webinar Blood flow restriction training: state of the art

Dinsdagavond 4 april 2023

Blood flow restriction training (BFR) wordt ook wel occlusietraining of Kaatsu-training genoemd. Bij blood flow restriction training bind je de ledematen af met een soort tourniquet, om de terugstroom van bloed te beperken. Vervolgens train je met lichte gewichten. Dit is een manier om effectiever te trainen, blijkt uit onderzoek. Waarom is dit effectief? Er ontstaat mogelijk meer metabole schade dankzij het afknijpen van de bloedtoevoer? En zo kun je sneller spiermassa opbouwen. Studies laten zien dat je ondanks het lage gewicht dat je gebruikt, je met deze training alsnog veel spiermassa kunt opbouwen. Dit terwijl er minder spierschade optreedt dan bij traditionele krachttraining. Hoe pas je BFR in de praktijk zo effectief mogelijk toe? Welke belastingsvariabellen gebruik je bij BFR-training? In welke fase van een sportrevalidatietraject heeft BFR-training een duidelijke meerwaarde?

Eiwitten voor sterkere spieren, maar die eet je al genoeg: 'Shakes nuttig als je op hoog niveau traint’

Bron: AD, 3 januari 2023

Verlang je naar een betere conditie, trek je de hardloopschoenen uit het stof. Voor een kilo minder, let op je calorie inname. Wil je echter ook sterkere spieren? Dan is een eiwitrijk voedingspatroon noodzakelijk. Waarom zijn eiwitten zo belangrijk voor spiervezels? En hoeveel proteïne moet je eten voor een sterk lijf?

Masterclass 'Nieuwe principes en concepten over revalidatie en return-to-sport na een voorste kruisbandletsel'

Dinsdag 18 april 2023

Een sporter krijgt na een voorste kruisbandreconstructie niet zijn of haar normale functie van de knie terug. Uit recent onderzoek is gebleken dat slechts ongeveer de helft van de patiënten kan verwachten terug te keren op het competitief sportniveau van voor het letsel. Een toenemende zorg is, vooral bij jonge sporters, het hoge percentage recidief letsels. Daarnaast hebben zij een verhoogd risico op het vroegtijdig optreden van gonartrose. In deze masterclass licht dr. Alli Gokeler zijn vernieuwende ideeën over voorste kruisbandrevalidatie toe. Daarbij is er aandacht voor de meest efficiënte trainingsvormen gebaseerd op optimaal leren en het verlagen van het risico op nieuwe blessures.

Sportrevalidatie bij kinderen

Vrijdagmiddag en -avond 21 april en zaterdag 22 april 2023

Na afloop van de cursus kan de deelnemer op basis van een analyse van de belastbaarheid van het sportende kind en de beoefende sport een verantwoord sportrevalidatieprogramma opstellen en invullen, met als einddoel sporthervatting (op het oude niveau).

Hardloopschoenen steeds sneller: 'Ook profijt voor recreatieve loper'

Bron: RTL nieuws, 28 december 2022

Wie mee wil doen aan de marathon van de Olympische Spelen moet steeds sneller kunnen lopen. Bij de komende editie in Parijs moeten atleten het parcours kunnen afleggen in 2 uur, 8 minuten en 10 seconden. Dat heeft het Internationaal Olympisch Comité bekendgemaakt. Deze limiet is ingesteld vanwege de verende schoenen waar deelnemers tegenwoordig op lopen. En niet alleen topatleten hebben daar profijt van.

Cursus ‘Sportblessures bij kinderen’. Voorlopig laatste uitvoering.

Woensdag 10 mei 2023

In deze 1-daagse cursus worden op interactieve wijze tal van groeigerelateerde sportblessures bij kinderen besproken door sportfysiotherapeut dr. Igor Tak en sportarts drs. Esther Schoots. Daarnaast komen weinig voorkomende maar ernstige blessures, de relatie tussen techniek/groei en blessures en het klinisch onderzoek bij kinderen met sportblessures uitgebreid aan bod. Bekijk ook de videotrailer met sportarts.

High-intensity Interval Training (HIT)

Donderdag 8 juni 2023

Hoog Intensieve Interval Training (HIIT) is populair en kan, binnen en buiten de therapie-setting worden ingezet om in een korte periode en met relatief weinig trainingstijd grote verbeteringen in uithoudingsvermogen en in kwaliteit van leven te creëren. Ook bij patiëntengroepen blijkt HIIT effectief en veilig te kunnen worden toegepast. Alle HIIT wordt op relatief hoge intensiteit uitgevoerd, maar met arbeidstijden die kunnen uiteenlopen van enkele seconden tot 5 minuten per interval zijn er toch wel erg grote verschillen in aanpak mogelijk en bruikbaar.

Op welk moment van de dag kun je het beste bewegen?

Bron: L1, 28 december 2022

Op welk moment van de dag kun je het beste bewegen? Maastricht University probeert er via onderzoek achter te komen. Eén ding is al duidelijk, mannen met overgewicht boeken de beste resultaten in de namiddag. Maar hoe kan het dan dat het lichaam later op de dag meer aan sporten heeft dan in de ochtend?

Krachttraining binnen de orthopedische revalidatie

Vrijdagmiddag en -avond 23 juni en zaterdag 24 juni 2023

Krachttraining is een belangrijk instrument binnen de (sport)fysiotherapeutische praktijk en kent vele facetten. Om een sporter zowel recreatief als op topsportniveau optimaal en veilig te kunnen coachen en begeleiden, is een gedegen kennis over de technische uitvoering van krachttraining nodig. Kleine aanwijzingen of aanpassingen in de oefenstof kunnen een groot verschil maken en sporters behoeden voor vervelende blessures.

Webinar 'De beste sportzorg; hoe regel je dat? En hoe belangrijk is je netwerk?

Dinsdagavond 27 juni 2023

(Top)sportbegeleiding is een vak apart. Hoe zorg je als sportfysiotherapeut dat je effectief samenwerkt met diverse specialisten (korte lijnen)?
Welke contacten en deskundigheid heb je nodig? Wanneer trek je aan de bel bij ernstige blessures? En bij wie moet je dan zijn? Hoe creëer je een optimaal (top)sportklimaat? Wat is de rol van de verschillende disciplines? En hoe ga je om met de veeleisende topsporter? Deze en vele andere vragen worden in dit webinar beantwoord.

Deskundige: sporters weten 'niets' over invloed menstruatie

Bron: RTL nieuws, 23 december 2022

Nederlandse sporters en hun coaches weten nog veel te weinig over de invloed van menstrueren op hun prestaties. En dat is zonde, want met de juiste kennis en maatregelen kunnen de resultaten van vrouwelijke sporters flink worden verbeterd.

Sportblessures bij de oudere sporter

Woensdag 28 juni 2023

Worden sporters steeds ouder of gaan ouderen steeds vaker sporten? In de dagelijkse praktijk zien we steeds vaker oudere sporters die nog steeds fanatiek hun sport beoefenen of een opbouw hebben gemaakt met een voor hen nieuwe sport. Is het behandelbeleid van een blessure in de sportende groep van 40 jaar en ouder anders dan bij jongere sporters? Zijn er biomedische factoren die bepalend zijn of dient met name het gedrag worden aangestuurd?

Beweegprogramma's (deel 2): module 'Diabetes mellitus'

Vrijdagmiddag en -avond 30 juni en zaterdag 1 juli 2023

Na de module ‘Diabetes mellitus (type 2)’ in het kader van de beweegprogramma’s voor mensen met chronische aandoeningen kent de deelnemer de intakeprocedure voor deelname aan beweegprogramma’s en kan hij op mensen met Diabetes mellitus (type 2) afgestemde testen afnemen en samen met de cliënt op basis van verwijsgegevens en eigen onderzoek (gebaseerd op de uitgangspunten van deel 1 van de Beweegprogramma's) een op maat gemaakt en verantwoord beweegprogramma opstellen en begeleiden.

Factsheet koolhydraten

Bron: Topsport Topics, 22 december 2022

Koolhydraten zijn een belangrijke energiebron tijdens inspanning. Het lichaam slaat koolhydraten op in spieren en de lever in de vorm van glycogeen. De glycogeenvoorraad wordt aangesproken als een sporter een inspanning moet leveren die langer dan 30 seconden duurt. Deze voorraad is niet oneindig: bij sporters die zich minimaal een uur intensief inspannen, raakt hij op en nemen de prestaties af. Sporters kunnen dit tegengaan door tijdens de inspanning koolhydraten in te nemen.

E-learnings, podcasts en meer