Belangstelling
Themagebied: Ouderen
Doelgroepen: fysiotherapeuten / oefentherapeuten / geriatriefysiotherapeuten
Werkgebied: Tweede lijn
Planning nog niet bekend
Aantal deelnemers: Minimaal 20, maximaal 24
Gem. beoordeling:
(8.1/10)
19 beoordelingen
Studiebelasting: 7 uur
Aantal contacturen: 7
Aantal contactdagen: 1
Taal: Nederlands
Verhouding praktijk en theorie: Overwegend theoretisch
Niveau: expert
Cursusnummer: 2004771
Blended learning: Ja
Masterclass: Ja
Toetsing: Nee
Certificaat: Ja

Quotes van cursisten

Was een mooie leerzame dag.

Alle vraagstukken die ik van te voren in mij op kwamen betreffende problematiek op de PG, zijn deze dag beantwoord.

Programma en informatie voor deelnemers

Als deelnemer krijg je toegang tot de besloten website www.npicursus.nl.
Op deze site tref je alle extra informatie aan zoals bijvoorbeeld het programma, eventuele voorbereiding en andere relevante informatie.

Kosten

250,- (met NPi-kortingskaart) respectievelijk € 275,- inclusief verzorging en cursusmateriaal (Prijspeil 2020)

Locatie

  • Fletcher Hotel-Restaurant De Buunderkamp te Wolfheze (route)
De scholing is onderdeel van onderstaand aanbod:

Psychogeriatrie

Basiscursus Psychogeriatrie
30-nov-'24 schrijf je nu in!
Vervolgcursus 'Psychogeriatrie'
eerste helft 2024 (belangstelling?)
Masterclass 'Casuïstiek psychogeriatrie'
eerste helft 2025 (belangstelling?)

Accreditatie

Deze scholing is geaccrediteerd voor: Basisregister Algemeen fysiotherapeut (Kwaliteitshuis - KRF en SKF) / Deelregister Geriatriefysiotherapeut (NVFG) met 7 punten.

Voorkennis, voorwaarden, ingangsniveau

Ruime ervaring in de psychogeriatrie en de Vervolgcursus 'Psychogeriatrie' van het NPi dient te zijn gevolgd.

Doel

Na de masterclass is de deelnemer in staat het bewegend functioneren in kaart te brengen met behandelbare grootheden en heeft hiervoor handvatten voor de praktijk gekregen. Men is in staat om het bewegen op de afdeling te stimuleren en een oefenprogramma samen te stellen om dat bewegen op de afdeling zo lang mogelijk optimaal te houden.

Beschrijving

Het NPi organiseert geregeld zgn. 'masterclasses'. Onder een masterclass verstaan we: een scholingsactiviteit, gegeven door een (inter-)nationaal gerenommeerde expert, die qua inhoud vernieuwend is voor paramedici die zich in een bepaalde richting hebben gespecialiseerd, en waarvoor een duidelijk omschreven ingangsniveau geldt.

In deze masterclass wordt de casuïstiek d.m.v. beeldopnamen getoond. Deze filmopnames zijn tot stand gebracht met medewerking van cliënten en medewerkers van zorggroep Maas & Waal (ZMW). Aan de hand van een gestructureerde beoordelingslijst (het 'waarom' uit het observatieformulier van de vervolgcursus) wordt het bewegend functioneren gedetailleerd in kaart gebracht waarna er een behandelvoorstel en handvatten voor de behandeling volgen. Het idee is om dat meteen op twee niveaus proberen te doen. Eén voor de verzorgenden op de afdeling om het bewegen optimaal te stimuleren door de dag heen (beweging gerichte zorg) en een oefenprogramma om de zwakke punten zo lang mogelijk op een zo hoog mogelijk niveau te houden.
Vooral beginnende dementerenden lijken niet in aanmerking te komen voor gerichte fysiotherapeutische training omdat het beeld 'redelijk lopend met een rollator' geen indicatie lijkt te hebben, maar wanneer we vergelijken met de gegevens van Rikli & Jones dan blijkt dat ze ver onder hun leeftijd niveau presteren en dat juist nu gerichte therapie essentieel is om het verlies van beweging vermogen te remmen en daarmee ook de ziekte.   
Gedragproblematiek blijft een belangrijk item in de zorg voor dementerenden. Maar de invalshoeken zijn zo verschillend dat het moeilijk is om een compleet beeld te krijgen, daarom de introductie van aan analyselijst om 'alle' aspecten nog eens de revue te passeren.

Docent

  • Jan van de Rakt, fysiotherapeut

Cursusleiding

  • Jan van de Rakt, fysiotherapeut
  • Frans Lanting, Nederlands Paramedisch Instituut

Didactische werkwijze

Responsiecollege; de nadruk zal liggen op het werken in werkgroepen en dan plenair een discussie en conclusie. Er wordt dus een groot beroep gedaan wordt op de actieve participatie van de deelnemers. Er is ruimte om zelf een casus in te brengen, belangrijk is dan dat naast het 'waarom' van het observatieformulier er ook beeldmateriaal is.

Beoordeling door cursisten

Vraag 1: Welke beoordeling geef je de cursus in het algemeen?

Vraag 2: In welke mate beschikte(n) de docent(en)/spreker(s)* over de benodigde vakinhoudelijke kennis en vaardigheden?

Vraag 3: In welke mate is het geleerde toepasbaar in jouw huidige of toekomstige beroeps- en/of functie-uitoefening?

Vraag 4: Hoe luidt jouw oordeel over de organisatie tijdens de scholingsactiviteit (denk aan accommodatie, bereikbaarheid, kwaliteit van opleidingsruimten, hoeveelheid pauze, cursustijden, verzorging etc.)?

Vraag 5: Zou je het volgen van deze scholingsactiviteit aanbevelen aan collega's?

Je contactpersonen bij het NPi

Voor administratieve en algemene vragen:

vera-van-opstal Vera van Opstal-Verbruggen
e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
telefoon: 06 82 14 86 45
(bereikbaar ma.middag en dinsdag t/m vrijdagochtend)

Voor inhoudelijke vragen:

frans-lanting Frans Lanting
e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
telefoon: 06 15 86 19 50